Na polskich drogach coraz wyraźniej widać samochody pokryte lakierami matowymi. Choć wciąż jest to niewielki odsetek wszystkich pojazdów poruszających się po naszych miastach, to mat jako alternatywa dla tradycyjnych lakierów wodnych, znanych również pod nazwą lakierów metalizowanych, wydaje się zyskiwać coraz większe grono miłośników. Pojawienie się w szerokiej dystrybucji samochodów z lakierami matowymi wcale nie jest żadnym zaskoczeniem – pierwsze tego typu rozwiązania miały swoją premierę jeszcze w poprzednim wieku, kiedy branża motoryzacyjna nie była aż tak zaawansowana technologicznie, jak ma to miejsce obecnie. Lakiery matowe są niezwykle efektowne, lecz przed zakupem samochodu w wersji mat należy warto zapoznać się z podstawowymi wymaganiami tego typu emulsji. Zatem jak dbać o matowy lakier na samochodzie?

Lakier czy folia matowa?

Na początku warto zaznaczyć, że porycie karoserii matowym lakierem wiąże się z dodatkowym kosztem u dealera samochodowego, jeśli dokonujemy zakupu pojazdu prosto z salonu. W zależności od marki oraz rozmiaru samochodu, koszt inwestycji w matowy lakier może wynieść od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W wielu przypadkach jest to jednak opłacalna inwestycja, gdyż mamy pewność o dobrze przeprowadzonym zabiegu lakierniczym.

Istnieje jednak zdecydowanie tańsza alternatywa dla matowych lakierów samochodowych, a są nimi folie imitujące matowe wykończenie. Koszt zakupu samego materiału oraz usługi profesjonalnego warsztatu samochodowego może wynieść może zamknąć się w granicach kilku tysięcy złotych, oczywiście w zależności od powierzchni naszego samochodu. Warto zaznaczyć, że folii możemy się pozbyć w każdej chwili bez szkody dla karoserii.

Matowy lakier: zalety

Wybór matowego wykończenia lakieru samochodowego często podyktowany jest wysokimi walorami estetycznymi – mat prezentuje się niezwykle efektownie i stanowi świetne rozwiązanie dla kierowców, którzy chcą wyróżnić się z tłumu. Jest to zasługa właściwości matowych lakierów, które nieco inaczej odbijają światło słoneczne niż powłoka metalizowana. Z praktycznego punktu widzenia lakiery w wersji matowej ma jednak więcej wad, a utrzymanie go w optymalnej kondycji wymaga dużej sumienności i dbałości o najmniejsze detale.

Matowe lakiery samochodowe: wady

Z uwagi na miękką strukturę lakieru, powłoka matowa na samochodzie jest dość mocno podatna na szkodliwe czynniki zewnętrzne. Największą bolączką posiadaczy samochodów z matową karoserią są wszelkie rysy, odpryski, a nawet ślady dłoni. Z pozoru nieszkodliwy kontakt lakieru z ostrą krawędzią kluczy może skończyć się poważnym uszczerbkiem, którego samodzielne uzupełnienie może okazać się niemożliwe. Choć czarny mat to marzenie wielu fanów motoryzacji, to niestety jest to kolor najbardziej narażony na widoczne uszkodzenia czy tłuste plamy.

Matowa karoseria: jak pielęgnować?

Środki do mycia czy polerowania tradycyjnych lakierów metalizowanych nie nadają się do użytku na powłokach matowych. Wizyta w myjni automatycznej także odpada – szczotki skutecznie pozbawiają lakieru pożądanego matu. Mycie auta w myjni bezdotykowej jest możliwe, jednak przy uprzednim zabezpieczeniu lakieru specjalnym woskiem oraz wprawnym operowaniu myjką ciśnieniową. Najlepszym rozwiązaniem będzie myjnia ręczna, jednak taka, która posiada w swojej ofercie produkty oraz narzędzia przeznaczone do pielęgnacji lakierów matowych. Ich powłokę można również zabezpieczyć specjalną, transparentną folią, która znacznie ograniczy podatność lakieru na ścieranie.

Dodaj komentarz